Kawa na zdrowie – Gorąco polecam!

Podziel się!

 Lubicie kawę? Ja ją kocham i mam dla Was dobra wiadomość – kawa jest zdrowa! Jeszcze kilkanaście lat temu lekarze straszyli nas, że picie kawy może powodować nadciśnienie. Nowe badania mówią, że to nie do końca prawda a także, że kawa zmniejsza ryzyko powstania cukrzycy typu II, Parkinsona i Altzheimera. Do tego odmładza! I tu dobre wieści się kończą, bo co do jednego naukowcy są zgodni – pomaga, jeśli jest pita z umiarem.

Kawa a bezsenność

Nigdy nie dowiedziono naukowo, że kawa bezpośrednio powoduje bezsenność. Wiadomo jednak, że zakłóca zdrowy sen. Badania naukowe dowodzą, że u osób, które wypiły filiżankę kawy na godzinę przed snem, faza głębokiego snu skraca się na rzecz fazy czuwania i lekkiego snu. Wypicie kawy pomaga zasnąć osobom ze zbyt niskim ciśnieniem a utrudnia zaśnięcie tym z normalnym lub wysokim ciśnieniem. Proces wchłaniania do krwioobiegu kofeiny spowalnia dodanie do kawy cukru i śmietanki. Dopiero w tej postaci kofeina pobudza nas z taką mocą, jak  mocna herbata.

Kawa wspomaga mózg!

Kawa pomaga pobudzając mózg, szczególnie przed pracą.  Dawniej wierzono, że kawa powoduje nadciśnienie i prowadzi do chorób serca. W ciągu minionej dekady głośno jest o kolejnych odkryciach naukowców, którzy zaczynają dochodzić do wniosku, że kawa to samo zdrowie. Najnowsze badania naukowe wskazują, że kawa zabiega demencji i chroni przed wieloma chorobami.

Komu wierzyć? Przyjrzyjmy się faktom. Kawa chroni przed cukrzycą Opublikowane w 2002 r. badania przeprowadzone w Holandiii przyniosły rewolucję. Przebadano 17 tys. osób żeby stwierdzić, że kawa zmniejsza ryzyko pojawienie się cukrzycy typy II. Taką ochronę ma dawać regularne picie kawy, minimum 3 razy dziennie. Wyniki badań prowadzonych potem w Szwecji, Finlandii i USA potwierdziły te tezy. Okazało się, ze trzy kawy dziennie zmniejszają ryzyko zachorowania na cukrzycę o 25 proc.! O 13 proc. picie kawy zmniejsza ryzyko chorób sercowo- naczyniowych. Ważne jest, żeby kawa była parzona w odpowiedni sposób, z filtrem lub przez ekspres. Nigdy nie powinna być zalewana wrzątkiem, bez użycia filtra. Tak niewłaściwie zaparzona kawa zwiększa ilość diterpenów, czyli związków lipidowych kawy.

Podnosi ciśnienie, ale...

Badania dowodzą, że kawa podnosi ciśnienie, ale dotyczy to głównie osób nie pijących kawy regularnie. U nałogowych kawoszy wykształca się tolerancja na kawę. Te właśnie badania sprawiły, że w USA nie zostały podtrzymane dotychczas obowiązujące restrykcje dotyczące dopuszczalnych ilości picia kawy. Europejskie Towarzystwo ds. Nadciśnienia Tętniczego nie ma restrykcji dotyczących ilości picia kawy.

Polski Instytut Żywności i Żywienia w 2016 r. po raz pierwszy umieścił w "piramidzie żywienia" - filiżankę kawy.

Kawa a wchłanianie wapnia

Kiedy byłam nastolatką usłyszałam, że przez kilka godzin po wypiciu kawy, wapń się nie przyswaja. Zapadło mi to w pamięć do tego stopnia, że kawę piłam tylko rano, produkty zawierające wapń zostawiałam na popołudnie i wieczór. Nowe badania nieco łagodzą poprzednie przekonania. Naukowcy nie wycofują się ze swoich wcześniejszych ostrzeżeń dotyczących negatywnego wpływu picia kawy na wchłanianie wapnia (i co za tym idzie skłonności do rozwoju osteoporozy). Teraz mówi się, że picie kawy w umiarkowanych ilościach nie ma dużego wpływu na wchłanianie wapnia dla osób, które suplementują się wapniem.

Kawa przy anemii i refluksie

Od dawna wiadomo, że zawarte w kawie polifenole mogą wpływać na zmniejszenie wchłaniania żelaza. Dlatego kawa nie jest polecana kobietom w ciąży i matkom karmiącym. Może nawet prowadzić do małej masy urodzeniowej lub poronienia. Kawa nie służy osobom z chorobami żołądka i chorobą refluksową. One mogą pić kawę bezkofeinową. Kofeina wzmaga wydzielanie soku żołądkowego i prowadzi do zgagi, nudności, bóli brzucha.

Kawa jak narkotyk?

Sama kofeina jest składnikiem psychoaktywnym. Kawa pomaga w procesie uczenia się a neuroprzekaźniki (norepinefryna i dopanina) których wydzielanie pobudza, pomagają nam myśleć. Pozwalają naszym neuronom lepiej pracować. Dwie filiżanki kawy dziennie zmniejszają ryzyko powstania depresji o 20 procent. Udowodniono naukowo, że już sam zapach kawy działa odstresowująco na mózg.

Kawa odmładza

Wielkim plusem picia kawy są zawarte w niej polifenole – to one działają na nas odmładzająco, niszcząc wolne rodniki. Im kawa jest mocniejsza, tym ma mniej polifenoli, a więcej kofeiny. Im jest słabsza i delikatniej palona, tym jest zdrowsza – zawiera więcej polifenoli a mniej kofeiny. Rekordzistką w dobroczynnym wpływie jest kawa zielona.

Pocieszające są wyniki badań mówiących o zmniejszeniu ryzyka zachorowań na Parkinsona i Altzheimera u osób pijących kawę regularnie. Kawa zawiera ryboflawinę (witaminę B2), kwas pantotenowy (witamina B5), potas, magnez, mangan a także tiaminę (B1) i niacynę (B3).

Kawa Bio czy Fair Trade?

Kupując kawę, staram się wybierać wersję BIO (taką kawę kupuję w jednej z sieci marketów spożywczych). Dlaczego BIO? Gigantyczne zapotrzebowanie na kawę sprawia, że uprawy zaczynają przypominać fabryki kawy. Kawa jest nawożona herbicydami, pestycydami i fungicydami. Picie takiej kawy prowadzi do zaburzeń hormonalnych.

Kawa z certyfikatem BIO to inaczej mówiąc kawa ekologiczna, organiczna. Rośnie w kontrolowanych warunkach, na czystych plantacjach. Nie jest nawożona niebezpiecznymi dla zdrowia związkami. Coraz bardziej popularny w Polsce termin Fair Trade dotyczy nie tylko kawy. Produkty Fair Trade to inaczej pochodzące z tzw. sprawiedliwego handlu, w wyniku którego nikt nie ucierpiał. Zasady mają chronić dostawców i plantatorów. W przypadku kawy, plantatorzy mają zagwarantowane stałe i nie zaniżane stawki za odbiór kawy. Dzięki temu mogą rozwijać swoje plantacje.

Kawa odchudzająca

To kofeina sprawia, że kawa tak świetnie odchudza. Wspomagają ją antyoksydanty, związki fenolowe, kwas chlorogenowy. Mój ulubiony przepis na kawę odchudzającą znajdziecie TU

Ważne!

- wybieraj kawę naturalną, ziarnistą, z ekspresu,

- jeśli nie masz ekspresu, korzystaj z papierowych filtrów,

- unikaj kawy rozpuszczalnej (proces przetwarzania wytrąca z niej odmładzające antyoksydanty, zawarta w niej ochrakosyna uszkadza strukturę DNA, niszczy nerki, hamuje odporność i ma działanie rakotwórcze).

JEŚLI UWAŻASZ, ŻE TEN TEKST JEST INTERESUJĄCY I MOŻE KOGOŚ ZAINTERESOWAĆ – UDOSTĘPNIJ GO SWOIM ZNAJOMYM JUŻ TERAZ :)

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Do góry

Ta strona używa tzw. cookies. Ustawienia możesz zmienić w preferencjach przeglądarki.